W przypadku dzieci z zaburzeniami słuchu bardzo istotna jest ich jak najwcześniejsza stymulacja. Pracując z małym dzieckiem należy pamiętać, by ćwiczenia miały konwencję zabawy, a mowa była wolniejsza, bardziej wyrazista, modulowana, z nasilonym akcentowaniem.
Prowadząc terapię dzieci z głębokimi ubytkami słuchu i z implantem ślimakowym należy pamiętać o minimalizacji słownika, gramatyki i określeniu zbioru sytuacji, w których język ma być stosowany. Przy tworzeniu zbioru wyrazów należy posługiwać się kryterium sytuacyjnym, frekwencyjnym i znaczeniowym.
Wczesna nauka czytania z wykorzystaniem minimum komunikacyjnego prowadzona jest w czterech etapach:
- od samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych do prymarnych sylab,
- od sylaby otwartej do pierwszego słowa,
- od pierwszych słów do wypowiedzi wieloczłonowych,
- od wypowiedzi wieloczłonowych do minimum zasobu leksykalnego.
Opanowanie jednych umiejętności językowych staje się podstawą do budowania kolejnych. Wszystkie wprowadzane wyrazy i zwroty musza być powtórzone odpowiednią ilość razy. Należy pamiętać, by nie wprowadzać zbyt wielu informacji jednocześnie. Od początku też należy ćwiczyć gramatykę, zaczynając od prymarnych pytań: kto?, co? co robi?, gdzie?
W pracy z dziećmi z implantem ślimakowym i niesłyszącymi ważne jest wspieranie procesu terapii metodą dzienniczków wydarzeń Pani Wacławy Zuziowej, gdyż dziecko łatwiej przyswaja język gdy kształtuje się go w konkretnych sytuacjach i poprzez działanie. Dziecko uczy się języka wg schematu: naśladowanie, współdziałanie, instrukcja. Wszystkie one urzeczywistniają się właśnie podczas pisania dzienniczków. Podstawą ich prowadzenia jest opisywanie zdarzeń i uzupełnianie ich o rysunek, który ułatwia dziecku rozumienie. Zapis w dzienniczku powinien odpowiadać poziomowi opanowania systemu językowego przez dziecko.
W procesie terapii nie należy zapominać o ćwiczeniach ogólnorozwojowych: sprawności motorycznej, percepcji wzrokowej, operacji myślowych (klasyfikowania, szeregowania, myślenia przyczynowo – skutkowego, relacyjnego, symbolicznego), pamięci, naśladownictwa.
Źródło:
Referaty:
- dr Zdzisława Orłowska – Popek Terapia dziecka z implantem. Programowanie terapii.
- prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska Dzienniki wydarzeń – metody komunikacyjne w kształtowaniu systemu językowego
wygłoszone podczas konferencji logopedycznej w Krakowie 15.04.2010 na temat Metody terapii dzieci niesłyszących i dzieci z implantem ślimakowym – Szkoła Krakowska.